کد مطلب:188437 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:277

تأیید امام باقر از قیام زید بن امام سجاد
زید بن امام سجاد (علیه السلام) یكی از انقلابیون بزرگ تاریخ اسلام است او بر ضد حكومت ننگین هشام بن ملك (دهمین خلیفه اموی) قیام كرد او در سال 119 یا 120 هجری به طور مخفی وارد كوفه شد و مردم را بر ضد حكومت هشام فراخواند و اهداف خود را برای آنها تشریح كرد و مردم با او بیعت كردند. تعداد بیعت كنندگان را از ده هزار تا هشتاد هزار نوشته اند ولی وقتی كه ماجرا به درگیری كشید مردم بی وفای كوفه اطراف زید را خالی كردند و تنها 500 یا 300 نفر با زید باقی ماندند. اما او با همین افراد اندك با سپاه دشمن تحت امارت یوسف بن عمر شقی فرماندار و عامل هشام در عراق جنگیدند و پس از یك نبرد بی نظیر و قهرمانانه بر اثر اصابت تیر دشمن (به سرش) سخت مجروح شد و بستری شد و دو روز بعد (جمعه، سوم صفر، سال 120 هجری یا 121 هجری قمری) به شهادت رسید.

یارانش بدن مطهر او را به طور مخفی در جایی دفن كردند ولی جاسوسها محل دفن زید را شناسایی كردند و بدنش را از قبر بیرون آوردند و سرش را از بدن جدا نمودند و جسد پاكش را به طور واژگون در بازار كناسه كوفه به دار آویختند.



[ صفحه 27]



بدنش را مدت طولانی (یك سال یا چهار سال) روی دار گذاشتند.

سپس به فرمان طاغوت وقت (هشام یا ولید بن زید) استخوانهای بجا مانده ی بدن آن قهرمان مخلص را از بالای دار كوفه آتش زدند.

محل دار و سوزانیدن بدن مطهر زید در دو فرسخی روستای كفل نزدیك كوفه و هم اكنون به صورت زیارتگاه و محل عبادت شیعیان می باشد [1] .

سدیر صیرفی می گوید در محضر امام باقر (علیه السلام) بودم زید فرزند امام سجاد (علیه السلام) وارد شد امام باقر (علیه السلام) دست بر روی شانه ی زید گذاشت و فرمود:

هذا سید بنی هاشم دعاكم فاجیبوه و اذا استنصركم فانصروه این سرور خاندان هاشم است هر گاه شما را دعوت كرد او را اجابت كنید و هر گاه از شما یاری خواست از او یاری نمایید.

از حضرت صادق (علیه السلام) نقل شده روزی زید بن امام سجاد (علیه السلام) نزد برادرش امام باقر (علیه السلام) آمد، امام باقر (علیه السلام) این آیه یا ایها الذین، نساء 134

سپس به زید رو كرد و فرمود ای زید سوگند به خدا تو؟

شایسته ی این آیه هستی.



[ صفحه 28]



ای كسانی كه ایمان آورده اید نگهبان عدالت باشید و برای خدا گواهی دهید.

هر گاه امام باقر (علیه السلام) به زید می نگریست می فرمود:

اللهم اشد اذری بزید خدایا پشتم را به وسیله زید محكم گردان [2] .

یك روز امام محمد باقر (علیه السلام) به زید نگریست و فرمود:

هذا؟ سید أهل بیتی و التطالب باوثارهم

این شخص سرور دودمان من و خواهان خون آنها از دشمن است، سپس فرمود: لقد أنجبت ام ولد تك یا زید

ای زید به راستی آن مادر كه تو را پدید آورد، نجیب و اصل بود [3] .

امام باقر فرمود

نقل كرد كه رسول خدا به امام حسین (علیه السلام) فرمود مردی از نسل تو خارج می شود كه زید نام دارد در روز قیامت او و یارانش با چهره بسیار نورانی و پرشكوه بر گردن های خلائق گام می نهند و بدون حساب وارد بهشت می شوند.



[ صفحه 29]



مجلسی

علامه مجلسی پس از تأیید مقام و جلالت زید بن امام سجاد (علیه السلام) می گوید: بعضی تصور می كنند قیام زید و عدم شركت (مستقیم) امام باقر (علیه السلام) بیانگر مخالفت امام باقر (علیه السلام) با قیام زید است این تصور پنداری بیش نیست كناره گیری امام باقر (علیه السلام) به خاطر تدبیر امور و مصالح بود، همان طور كه اول بحث؟ امام باقر (علیه السلام) برای حفظ جان یاران و اصحاب بوده و الا یك لحظه امام راضی به طاغوتها نبوده است.


[1] بحار ج 46 ص 274 بحار ج 4 ص 209.

[2] بحار ج 46 ص 194 قاموس الرجال ج 2 ص 26.

[3] بحار ج 46 ص 192 مدرك مجار.